Rädsla och/eller fobi

 
Hejhej allihopa! Jag ligger för tillfället hemma hos Jeffa och har inte så mycket att göra nu när hon färgar håret så jag satte mig och gick in på annaellinor, om ni kommer ihåg henne? Jag har inte kollat hennes blogg på flera månader så jag kollade bak lite i arkivet och hittade den här videon om rädslor, vilket var väldigt intressant då hon också var väldigt seriös för en gångs skull. 

Jag är faktiskt inte rädd för skräckfilmer, mördare, döden eller något liknande men jag är däremot väldigt rädd för spindlar då jag har haft mängder av dem nere i min källare där mitt rum är. Värst är det alltid på våren och hösten när de ska ut från rummet till värmen, eller in i rummet från kylan. Jag ryser i hela kroppen bara jag tänker på det. Dom har så många ben och är så fruktansvärt snabba. Har absolut inga problem för ormar då de inte har några armar eller ben, utan bara ett ansikte.

Kommer ihåg en gång när jag kom hem från skolan och gick ner på mitt rum för att hämta någonting, och när jag sedan går upp för trappan sitter den största spindeln som jag någonsin sätt på väggen. Jag vågade inte gå upp och var till slut efter ca 10 minuter tvungen att springa förbi den. Haha, det kändes nästa som att den skulle jaga mig. Jag var rädd och är fortfarande rädd för att gå upp för den trappan då jag alltid ser den där spindeln sitta på väggen. Jo, jag kan nog tänka mig att jag har en liten fobi för spindlar. Jag blir lite smprädd för saker som har för många "armar" t.ex en sån där huvudkliare (?). 

Mina kompisar stör sig och retas ofta med mig att jag också är väldigt rädd för eld. Jag älskar att ha tända ljus, men vågar inte gå ifrån ett rum där jag har tända ljus. Om man sitter på en restauran och äter med tända ljus på bordet brukar jag blåsa ut ljusen för att jag ogillar eld så mycket. Jag får panik av att tänka tanken på att brinna upp. Tänk bara hur varmt det är att hålla handen över en spisplatta?! 
Om jag är hemma hos någon som har ljus ståendes i hallen eller badrummet så är det väldigt enkelt för mig att blåsa ut dom, haha fult jag vet, men jag är tvungen! 

Jag är faktiskt rädd för vatten och hajar, antagligen efter att jag såg hajen-filmerna. Dessutom låg jag och kollade på ett hajprogram från klockan 11 på kvällen till 5 på morgonen en gång när jag var ensam hemma, vilket kanske också gav mig den rädslan lite. Anledningen till varför jag är så rädd för vatten är för att jag får panik när jag inte får luft och dessutom är framför allt havet så okänt. Man vet liksom inte riktigt vad som finns där. 

Jag har också klaostrofobi och hatar trånga utrymmen, men det är jag väl inte ensam om? Gillar t.ex inte att krypa under sängar, gömma mig i garderober eller tvättkorgar (tänker på när man lekte kurragömma, haha!" Jag gillar inte att åka rutschkana heller. 
En gång skulle jag gömma mig i ett skåp i skolan, men det klarade jag inte av för jag ville absolut inte stänga skåpsdörrarna, det gjorde mig livrädd, haha. 

Det var väl mina största och ända rädslor som jag har, vad jag kan komma på. 

Har ni några rädslor eller fobier?

Kommentera här: