Answer

Har tyvärr inte kvar de bilder som jag lämnade in på den uppgiften, men en tips är att i så fall lämna in alla bilder med någon typ av samma färg, typ att det finns en liten blå fläck eller någonting blått i varje bild, då har du liksom en röd tråd eller ett tema ;) Man kan fota i princip vad som helst, det är bara att testa sig fram med inställningarna. Här är lite tips:



Kort slutartid
Var kreativ, ta kort på någonting som rör sig och se till att ha bra med ljus när du tar bilden så att den inte blir för mörk. 
 

Här har jag dock inte bra ljus, men jag har en lite stor bländare typ f3,5 eller någonting och en kort slutartid, samt ganska hög ISO tror jag. Här är det ISOn jag ändrar om det behöver bli ljusare eller mörkare, men se först till att ta kort så att "objektet" blir "fast" så att det inte är suddigt. Så ändra först och främst slutartiden och sen ISOn.
 







Lång slutartid (tog på kvällen, då bilden blir för ljus annars) Men ta på någonting som rör sig t.ex vatten, fordon (då får man fint ljus efter bilen) 

 






Panorering (Detta tycker jag är svårt att fota, så jag gör nästan aldrig det, men enklast är nog att ta på fordon)







Vidvinkel (Se till att ta på ett fint motiv och inte bara utanför huset, för det är det som gör att man får lite sämre betyg, om man då inte bor på ett drömställe) 
 







Normal (inzoomning) Här kan man ta på nästan vad som helst. Mitt tips är att inte fota personer eller porträtt typ, då det är svårt som nybörjare, enligt mig. 
 





Tele
Denna bild har jag tagit med mitt teleobjektiv, men mitt tips här är att ta på en liten sak t.ex tärningar, stenar, biljardbollar osv och zooma in till max. 
 





Stor bländare. Kan även vara fint att ta på en äng osv, tips är att lägga sig ner så man är på samma höjd som motivet, då blir det bäst. 
 


Liten bländare
Här slulle du kanske kunna ta en porträttbild så att fokuseringen är på personen men att bakgrunden ändå är skarp. Se till att ha en lite längre slutartid eller högre ISO. Vid längre slutartid måste dock personen stå väldigt still (beroende på hur ljust det är ute, testa dig fram!)
Det viktiga är att du har två objekt, ett fram och ett bak och att det är fokus på båda. 








Exempel



Ska stå liten bländare (t.ex f22) och stor bländare (t.ex f3,5)




1 Rebecca&Mathias:

skriven

Fina bilder! :) Ha en fortsatt fin Tisdag! :)

2 Anonym:

skriven

jätte bra inlägg med väldigt fina bilder och mycket bra tips! tack så mycket!

Kommentera här: